Näkyvyys ja Myynti

decorative-image

Mie oon nyt useamman kuukauden ajan ollut merkittävästi aiempaa aktiivisempi LinkedInissä. Olen yrittänyt pitää yhden uuden postauksen päivätahtia yllä ja vuorovaikuttaa siellä vähän ahkerammin muutenkin. Olen tarkoituksella heittänyt ikkunasta sen ehkä muillekin tutun ikävän ajatuksen: “mitä jos kirjoitukseni eivät anna minusta ja Koudista nyt ammattimaista kuvaa?”, vaan olen ihan vaan antanut mennä ja pitänyt hauskaa postausteni kanssa. Onneksi hauska on yksi termi, joka mielellään yhdistetään mielikuvaan Koudin brändistä. Riittää että bisnes on vakavaa, meidän ei tarvitse olla.

Mutta sitten se ydinkysymys. Miksi Koud, hyvin syvän erikoisosaamisen omaavana, ohjelmistokehitystä tarjoavana konsulttifirmana haluaa näkyä tiuhaan LinkedInissä? Varsinkin kun esimerkiksi meidän olemassa olevat asiakkuudet ovat sen kokoluokan yrityksiä, etten usko heidän kokoistensa toimijoiden aloittavan kaupan hieromista ennestään tuntemattomien yritysten kanssa silmille hyppivien somepostausten perusteella.

Vastaus tähän tuli osittain jo kysymyksen perustelussa. Siinä vaiheessa, kun yritys on jo tullut muuta kautta tutuksi, niin näkyvyys auttaa yritystä myös pysymään muiden tahojen muistissa/mielessä. Hyvässä lykyssä myös yrityksen ydinosaaminen kestää näkyvyyden ansiosta muiden muistissa kirkkaammin. 

Meidän koko ajan nopeammin pyörivä yhteiskuntamme ja informaatioähky tekee sivutuotteena myös sitä, etteivät kaikki hyvätkään kumppaniyritykset välttämättä joka tilanteessa juolahda mieleemme juuri silloin kun heidän tarjoamia palveluitaan saattaisimme tarvita. Mutta jos LinkedIn feedissä tulee tiuhaan naamataulua ja yrityksen nimeä vastaan, niin palvelun tarjoaja pysyy ehkä vähän todennäköisemmin palvelua tarvitsevan tahon mielessä, kun palvelun tarve nousee akuutiksi.

Toinen hyvä syy olla aktiivinen oman kohderyhmän tavoittavassa mediassa on se, että ensimmäinen suora keskustelu on helpompaa, jos vastapuoli on jo valmiiksi kuullut yrityksestäsi ja palvelustasi. Tämän saavuttaminen on toki hankalampaa. Se vaatii laajoja verkostoja ja/tai todella hyvin kohdennettua markkinointia. Sekä pitkäjänteistä työtä. Tai Hesarin etusivun ostamista. Mutta sitä en ole kokeillut vielä, niin sen toimivuudesta en voi antaa takeita. 

Miun väittämä onkin, että yrityksen brändin suuntaisen näkyvyyden kasvattaminen ja ylläpitäminen ovat todella hyödyllisiä myynnin työkaluja. Toki kaikkihan sen tietävät, että markkinointi ja myynti menevät yhtä matkaa, toinen toistaan tukien. Miun mielestä myyjien, tai ainakin myyntijohtajien, olisi hyvä tehdä näkyvyyttä lisääviä toimenpiteitä myös itse. Siinä pääsee hyvin vaikuttamaan ulospäin välitetyn viestin sävyyn. Ja varsinkin jos tekee myyntiin liittyviä sisältöjä, niin kuka niitä osaisi paremmin laatia, kuin myyntijohtaja? 

Jos aihe kiinnostaa ja haluat jutella siitä lisää, niin miulle saa laitella viestiä LinkedInissä, Whatsappilla tai sähköpostilla. Ja toki voit myös soitella! 

Ota yhteyttä!

Olli Ikonen
Head of Sales
olli.ikonen@koud.fi
Blogit
© Koud 2025